Стаття на тему: "Розвиток уваги дошкільників"
Розвиток уваги дошкільників
Щоб "бути уважним", потрібно мати добре розвинені властивості уваги .
Концентрованість - це ступінь зосередженості на одному і тому ж предметі, об'єкті діяльності.
Стійкість - це характеристика уваги в часі. Вона визначається тривалістю збереження уваги на одному і тому ж об'єкті або однієї і тієї ж задачі.
Обсяг уваги - це кількість об'єктів, яку людина здатна сприйняти, охопити при одномоментному пред'явленні. До 6-7 років дитина може з достатньою деталізацією сприймати одночасно до 3 предметів.
Розподіляється - це властивість уваги, що виявляється в процесі діяльності, що вимагає виконання не одного, а, принаймні, двох різних дій одночасно, наприклад, слухати вчителя і одночасно письмово фіксувати якісь фрагменти пояснення.
Переключення уваги - це швидкість переміщення фокусу уваги з одного об'єкта на інший, переходу від одного виду діяльності до іншого. Такий перехід завжди пов'язаний з вольовим зусиллям. Чим вище ступінь концентрації уваги на одній діяльності, тим важче перемкнутися на іншу.
У віці 5-7 років слід розвивати в дитини здатність:
1. Тривало утримувати інтенсивну увагу на одному і тому ж об'єкті або на одній і тій же задачі (стійкість і сконцентрованість уваги).
Стійкість уваги істотно підвищується, якщо дитина активно взаємодіє з об'єктом, наприклад, розглядає його і вивчає, а не просто дивиться. При високій концентрації уваги дитина помічає в предметах і явищах значно більше, ніж при звичайному стані свідомості.
2. Швидко перемикати уваги з одного об'єкта на інший, переходити з одного виду діяльності на інший (переключення уваги).
3. Підпорядковувати свою увагу свідомо поставленої мети і вимогам діяльності (довільність уваги). Саме завдяки розвитку довільної уваги дитини стає здатною активно, вибірково "витягувати" з пам'яті потрібну їй інформацію, виділяти головне, істотне, приймати правильні рішення.
4. Помічати в предметах і явищах малопомітні, але істотні особливості (спостережливість).
Спостережливість - один з важливих компонентів інтелекту людини. Першою відмітною особливістю спостережливості є те, що вона виявляється в результаті внутрішньої розумової активності, коли людина намагається пізнати, вивчити об'єкт за власною ініціативою, а не за вказівкою ззовні. Друга особливість - спостережливість тісно пов'язана з пам'яттю і мисленням.