A A A K K K
для людей з порушеннями зору
Глибочицький заклад дошкільної освіти "Веселка"
Житомирського району Житомирської області

Стаття на тему: "Як виховати соціально-компетентного дошкільника"

Дата: 29.06.2021 11:35
Кількість переглядів: 212

ЯК ВИХОВАТИ СОЦІАЛЬНО-КОМПЕТЕНТНОГО ДОШКІЛЬНИКА

Сучасна демократія вимагає від людини готовності і здатності до активної участі у справах суспільства і держави на основі глибокого усвідомлення своїх прав і обов'язків, себе як повноправного члена соціальної спільноти.

Розпочинається формування виховання соціальної компетентності з дошкільного віку.  Оскількидошкільна  освіта  –  перша  ланка  у  неперервній системі  освіти,  і  від  того,  який  початковий  «старт»  буде  дано  малюкові,  значною  мірою залежатимуть якість та динаміка його особистісного розвитку, життєві установки та світорозуміння  дорослої  людини.  У  зв’язку  з  цим  особливо  актуальною  є  проблема  формування виховання соціальної компетентності особистості вже з дошкільного віку .  Одне з найважливіших завдань педагогів та батьків -  дати дітям правильне уявлення про себе й оточуючу дійсність, навчити почуватися господарем долі. І саме батьки та педагоги мають закласти в дитині те, що допоможе їй надалі пройти нелегкий шлях дорослішання. Від них залежить, якою виросте дитина, яке місце в суспільстві посяде .

Для нормального розвитку кожна дитина має потребу в атмосфері любові  і психологічному  благополуччі  та  захищеності.  Якщо, цього немає, дитина відчуває негативні переживання, усвідомлюючи чи не усвідомлюючи їх, що відображається на її розвитку. Дитина сприймає любов оточуючих її людей фізично, інтелектуально, емоційно. І  якщо  вона  недоотримує  її, по будь-якому каналу,  то  це  підштовхує  до  інфантильної поведінки,  до  неадекватних  захисних  поведінкових  реакцій, формуючи  соціальний  страх  у  різних її формах -  тривоги,  провини,  гніву,  що  ми  називаємо  соціальною некомпетентністю. Вчена  стверджує,  що  соціально-некомпетентні  діти  –  це  діти  які  не  вміють  гармонійно взаємодіяти самі з собою, з соціумом, з зовнішнім світом.

Першою фазою формування соціальної компетентності дитини є виховання в сім’ї. Тут дитина встановлює свої перші зв’язки з іншими людьми, з рідними. на всіх єтапах життя людини сімя є найважливішим компонентом мікросередовища.  У житті дитини протягом перших років домінують соціалізуючі впливи сімейного оточення. Перевага сім’ї як виховного колективу полягає в тому, що дитина має можливість постіно спостерігати поведінку батька й матері в неофіційних сімейних стосунках; спілкуватися з  людьми різного віку, статі, життєвого досвіду; просто  і природно залучатися до реального життя. У сім’ї складаються емоційно насичені взаємини між батьками і дітьми, які мають особистісний характер, набувається необхідний соціальний досвід.

 

Другою фазою розвитку соціальної компетентності є формування початкових соціальних зв’язків дитини поза межами родини. Такі зв’язки діти встановлюють з  однолітками й новими дорослими в дошкільному закладі. Саме в дошкільному  закладі  вони набувають  важливого  суспільного  досвіду, основних знань і вмінь, необхідних для подальшого життя серед людей, залучаються до різних видів діяльності. Інакше кажучи, якщо в сім’ї дитина соціалізується у визначених умовах взаємин членів родини, то  дошкільний заклад, значно розширюючи коло близьких і далеких людей, презенткє їх взаємини у виховному контексті.

Перебування дитини в людському оточенні сприяє становленню соціальної компетентності, досвідченості, обізнаності; у дошкільника формуються певна соціальна поведінка, здатність бути адекватним ситуації, вимогам і сподіванням авторитетних дорослих; розвиваються соціальні потреби, здібності, мотиви поведінки та діяльності. Значення соціального розвитку для особистісного становлення полягає, передусім у формуванні соціальної компетентності та гарантує усвідомлення дитиною того, як слід себе поводити, щоб бути гармонійною, співзвучною з іншими, почувати себе в будь-якому товаристві комфортно.

Саме тому, основне завдання вихователів формувати у дітей соціальну компетентність.  Оскільки  в дошкільному віці основним видом діяльності є гра, то  з дітьми необхідно гратися.  Адже, як зазначає М. Михайленко, у грі  формуються відносини між дітьми та дорослими: дитина набуває позитивний досвід спільних дій. Граючи, дитина поетапно освоює нові способи поведінки в проблемних ситуаціях, засвоює їх. Позитивний процес зміни дитини в грі не відбувається автоматично. Він можливий, якщо дорослий створює атмосферу взаєморозуміння .



« повернутися

Код для вставки на сайт

Вхід для адміністратора

Форма подання електронного звернення


Авторизація в системі електронних звернень