A A A K K K
для людей з порушеннями зору
Глибочицький заклад дошкільної освіти "Веселка"
Житомирського району Житомирської області

Стаття на тему: "Розвиток математичних здібностей за допомогою гри"

Дата: 25.06.2021 13:49
Кількість переглядів: 35

 

 Розвивалки на ходу

1. Перераховуємо разом з дитиною все, чим  користуємося в повсякденному житті: скільки стільців стоїть біля обіднього столу, скільки іграшок на верхній полиці, скільки дітей у групі, скільки вікон, сходинок, олівців.

Вимірюємо різні речі своїми долоньками або ступнями. Пам'ятаєте мультик про 38 папуг - відмінний привід переглянути його і перевірити скільки долоньок "поміститься" в улюбленому дивані, килимку, підвіконню.

2. Наклеюємо цифри від 0 до 10 на порожні контейнери. Збираємо    різноманітні предмети: одну маленьку машинку чи ляльку, два великі гудзики, три намистини, чотири горіха, п'ять прищіпок. 

3. Полювання на геометричні фігури. Треба знайти що-небудь схоже на коло, квадрат або прямокутник. 

4. Розкласти на столі різні предмети особливим чином. Попросити малюка повторити цю композицію. 

5. Гра «Магазин»

Ці нескладні завдання можуть запропонувати дітям батьки в домашніх умовах, під час прогулянок, по дорозі в дитячий садок.

Прийоми розумових дій, які допомагають посилити ефективність використання логіко-конструктивних завдань

Сериації  - побудова упорядкованих зростаючих або спадаючих рядів за обраною ознакою.

Класичний приклад сериації: матрьошки, пірамідки, вкладні мисочки.

Сериації можна організувати за розміром, по довжині, по висоті, по ширині

Аналіз - виділення властивостей об'єкта, або виділення об'єкта з групи, або виділення групи об'єктів за певною ознакою.

Наприклад, задана ознака: "Знайти всі кислі".

Спочатку у кожного об'єкта перевіряється наявність або відсутність цієї ознаки, а потім вони виділяються і об'єднуються в групу за ознакою "кислі".

Синтез - поєднання різних елементів (ознак, властивостей) в єдине ціле. Наприклад:

 Завдання: "Визнач, яка з фігур в цьому наборі зайва. (Квадрат.) Поясни чому. (Всі інші - кола.)"

Діяльністю, що активно формує синтез, є конструювання

Для конструювання використовуються будь-які мозаїки, конструктори, кубики, розрізні картинки, відповідні цьому віку і ті, що викликають у дитини бажання возитися з ними.

Дорослий грає роль ненав'язливого помічника, його мета - сприяти доведенню роботи до кінця, тобто до отримання задуманого чи необхідного цілого об'єкта.

Порівняння - логічний прийом розумових дій, що вимагає виявлення подібності та відмінності між ознаками об'єкта (предмета, явища, групи предметів).

Рекомендується спочатку вчити дитину порівнювати два об'єкти, потім групи об'єктів. Маленькій дитині легше спочатку знайти ознаки відмінності об'єктів, потім - ознаки їхньої подібності.

Наприклад:

Завдання: "Знайди фігуру схожу на яблуко".

Дитині по-черзі пропонується розглянути кожне зображення яблука. Вона підбирає схожу фігуру, вибираючи підставу для порівняння: колір, форма. "Яку фігурку можна назвати схожою на обидва яблука? (Круги. Вони схожі на яблука формою.)"

Показником сформованості прийому порівняння буде вміння дитини самостійно застосовувати його в діяльності без спеціальних вказівок дорослого на ознаки, за якими треба порівнювати об'єкти.

Класифікація - поділ множини на групи за будь-якою ознакою, яку називають підставою класифікації.

Класифікацію з дітьми дошкільного віку можна проводити:

- За назвою (чашки і тарілки, черепашки і камінці, кеглі та м'ячики і т. д.);

- За розміром (в одну групу великі м'ячі, в іншу - маленькі, в одну коробку довгі олівці, в іншу - короткі і т. д.);

- За кольором (у цю коробку червоні гудзики, в цю - зелені);

- За формою (у цю коробку квадрати, а в цю - круги; в цю коробку - кубики, в цю - цеглинки);

- За іншими ознаками нематематичного характеру: що можна і що не можна їсти; хто літає, хто бігає, хто плаває, хто живе в будинку і хто в лісі; що буває влітку і що взимку; що росте на городі і що в лісі і т. д.

Всі перераховані вище приклади - це класифікації по заданій ознакі: дорослий повідомляє її дитині, а дитина виконує поділ.

В фіншому випадку класифікація виконується по підставі, визначеній дитиною самостійно. Тут дорослий задає кількість груп, на які слід розділити безліч предметів (об'єктів), а дитина самостійно шукає відповідну основу. 

 Узагальнення - це оформлення в словесній (вербальній) формі результатів процесу порівняння

Узагальнення формується в дошкільному віці як виділення і фіксація загальної ознаки двох або більше об'єктів.

Узагальнення добре розуміється дитиною, якщо є результатом діяльності, виробленої нею самостійно, наприклад класифікації: ці всі - великі, ці всі - маленькі; ці всі - червоні, ці всі - сині; ці всі - літають, ці всі - бігають і ін

При формулюванні узагальнення слід допомагати дитині правильно його побудувати, вжити потрібні терміни і словесні обороти.

Наприклад:

Завдання: "Одна з цих фігур зайва. Знайди її)".

Дітям цього віку незнайоме поняття опуклості, але вони зазвичай завжди вказують на цю постать. Пояснювати вони можуть так: "У неї кут пішов всередину". Таке пояснення цілком підходить. "Чим схожі всі інші фігури? (У них 4 кута, це чотирикутники.)".



« повернутися

Код для вставки на сайт

Вхід для адміністратора

Форма подання електронного звернення


Авторизація в системі електронних звернень