A A A K K K
для людей з порушеннями зору
Глибочицький заклад дошкільної освіти "Веселка"
Житомирського району Житомирської області

Формування природничо-екологічної компетентності

Формування у дітей старшого дошкільного віку екологічних знань і уявлень, розуміння цілісності всіх природних компонентів, виховання позитивного емоційно-ціннісного ставлення до природи можливе через використання різних засобів, серед яких авторська казка природознавчого характеру має посідати гідне місце.

Сучасна дошкільна освіта орієнтує педагогів на реалізацію компетентнісного підходу до розвитку особистості. Природни­чо-екологічна компетентність дошкільника передбачає уявлення дитини про природне довкілля як цілісний живий організм, у якому взаємодіють повітря, грунт, рослини, тварини, люди в багатоманіт­ності, єдності, русі, мінливості.

Для формування уявлень про цілісність природи в дітей стар­шого дошкільного віку спочатку необхідно актуалізувати знання про об'єкти та явища природи, про зв'язки й залежності, що існують у природі, і на цій основі формувати уявлення про природу як єди­ний живий організм. Оскільки наявні уявлення дітей не гарантують їх дбайливого ставлення до природи й екологодоцільної поведінки, необхідно разом зі знаннями й уявленнями формувати відповідне ставлення до природи.

Фото без опису

Напрями роботи з формування природничо-екологічної компетентності дошкільників

Для підвищення ефективності формування природничо-екологіч­ної компетентності дошкільників роботу проводять у трьох напрямах:

  • з дітьми;
  • з вихователями;
  • з батьками.

Робота педагогів з батьками має на меті покращення обізна­ності батьків з питань екологічного виховання, а робота методичної служби з педагогами — підвищення їхньої компетентності.

Але основні зусилля слід спрямувати на роботу з дітьми, осно­вною формою якої є повсякденне спілкування вихователя з дітьми з використанням казок природознавчого змісту. Учені довели, що через емоційну взаємодію з образами діти засвоюють певні знання й уявлення, формулюють судження й висновки. Образність казки сприяє формуванню перших синкретичних уявлень про ті об'єкти та явища, про які в ній розповідається. Особливе місце в роботі з дітьми має посідати авторська казка, в основу якої покладено конкретні нау­кові факти, а форма подання інформації залишається казковою, оптимізує процес екологічного виховання дошкільників.

Принципи добору казок екологічного змісту

Якщо для загального розвитку дітей придатні всі казки, то з ме­тою екологічного виховання слід добирати лише ті, що найточніше передають особливості, звички, способи адаптації до середовища іс­нування живих істот, розкривають зв'язки й залежності у природі. Адже саме такий казковий зміст допомагає дитині зрозуміти й усві­домити цілісність природи, що є базисом для формування позитив­ного емоційно-ціннісного ставлення до природи та екологодоцільної поведінки.

Насамперед у процесі екологічного виховання старших до­шкільників доцільно використовувати авторські казки, що мають наукову пізнавальну осно­ву, відображають реальні зв'язки й залежності у при­роді. Казки природознавчого змісту цікаві дошкільникам. У цих казках науковий зміст органічно пов'язаний із ху­дожнім словом, що сприяє з одного боку формуванню у дітей уміння бачити кра­су природи, почуття любо­ві й ціннісного ставлення до неї, а з іншого — збагаченню їхніх уявлень про довкілля, формуванню вміння виділя­ти закономірності природ­них явищ. Авторські казки базуються на наукових фак­тах, які передаються в до­ступній і цікавій дітям «ча­рівній» формі, завдяки якій рослини і тварини можуть розмовляти й міркувати, сумувати й радіти. У казці автор зазвичай емоційно і жваво описує різні явища неживої природи й особливості життя знайомих дітям тварин, комах, квітів і рослин.

Добираючи казки, дорослі мають насамперед виділити на­укову природознавчу основу кожної з них — реальну екологіч­ну інформацію, на яку слід звернути увагу дітей у процесі роботи над змістом. Це допоможе правильно сформулювати запитання за змістом казки, відповідаючи на які дитина матиме змогу помірку­вати і усвідомити, що в казці вигадка, фантазія, а що відповідає ре­альності.

Так, наприклад, науковою природознавчою основою казки Ганни Бєлєнької «Казка про хлопчика Олесика та малу Краплинку, або Чому паринки летять від землі до хмаринки?» є ві­домості про те, що:

  • вода буває у твердому (лід), рідкому й газоподібному (пара) станах;
  • під променями сонця вода випаровується і підіймається вгору, перетворюючись на пару;
  • з хмар вода проливається дощем та насичує грунт во­логою.

Науковою природознавчою основою казки Юрія Дмитрієва «Що таке ліс» є така інформація:

  • у лісі ростуть дерева (берези, осики, дуби, сосни, ялини тощо);
  • крім дерев, у лісі ростуть чагарники, квіти, трави, гриби;
  • у лісі живуть птахи, комахи (метелики, жуки, бджоли, бабки), звірі;
  • ліс — це і дерева, і трави, і гриби, і квіти, і тварини. Це цілісна система, бо без кожного з перерахованих меш­канців ліс загине.

Засоби залучення батьків до екологічного виховання дітей

Щоб екологічне виховання дітей насправді було ефективним, необхідно якнайактивніше залучати до нього батьків. У процесі ро­боти з ними слід насамперед пояснити необхідність екологічного ви­ховання дошкільників, визначити наслідки байдужого ставлення до цього процесу. Уся робота з батьками має бути спрямована на фор­мування в них уявлень про важливість природи в житті дитини, за­лучення батьків до розвитку в дітей інтересу до природи, спостереж­ливості, допитливості, дбайливого ставлення до об'єктів природи. Батьки мають дізнатися, як у процесі спостережень розширюється світогляд, розвивається мовлення і мислення дітей. їх необхідно пе­реконати в тому, що не обов'язково відводити спеціальний час для ознайомлення з природою, адже дива природи завжди поруч з нами, потрібно тільки вміти побачити їх і навчити цього дітей. А для цього досить лише роззирнутися навколо дорогою в дошкільний навчальний заклад і звернути увагу на мураху, що тягне вантаж у кілька разів більший за неї, на краплинки ра­нішньої роси, що з'явилися на тендітній травинці, на кульбабку, що розкриває свої квіточки з першими променями сонця. А дорогою додому у вечірні години здивуватися, що роси на травичці вже немає, звернути увагу на те, що кульбабка по­вернула свої квіточки до сонечка, яке сідає за обрій, і вже го­това їх закрити на ніч — готується до нічного сну.

Тематика заходів з батьками може бути різною, наприклад:

  • роль авторської природознавчої казки у вихованні дітей;
  • знай і люби природу;
  • як ознайомлювати дітей із природою через авторську казку;
  • казки про скарби лісу;
  • читання казок у сім'ї.

Фото без опису

Дата: від до Скинути

Код для вставки на сайт

Вхід для адміністратора

Форма подання електронного звернення


Авторизація в системі електронних звернень