Стаття на тему: "Форми і методи екологічного виховання"
Форми і методи екологічного виховання11:24 29.06.2021
Формування у дітей старшого дошкільного віку екологічних знань і уявлень, розуміння цілісності всіх природних компонентів, виховання позитивного емоційно-ціннісного ставлення до природи можливе через використання різних засобів, серед яких авторська казка природознавчого характеру має посідати гідне місце.
Сучасна дошкільна освіта орієнтує педагогів на реалізацію компетентнісного підходу до розвитку особистості. Природничо-екологічна компетентність дошкільника передбачає уявлення дитини про природне довкілля як цілісний живий організм, у якому взаємодіють повітря, грунт, рослини, тварини, люди в багатоманітності, єдності, русі, мінливості.
Для формування уявлень про цілісність природи в дітей старшого дошкільного віку спочатку необхідно актуалізувати знання про об'єкти та явища природи, про зв'язки й залежності, що існують у природі, і на цій основі формувати уявлення про природу як єдиний живий організм. Оскільки наявні уявлення дітей не гарантують їх дбайливого ставлення до природи й екологодоцільної поведінки, необхідно разом зі знаннями й уявленнями формувати відповідне ставлення до природи.
Напрями роботи з формування природничо-екологічної компетентності дошкільників
Для підвищення ефективності формування природничо-екологічної компетентності дошкільників роботу проводять у трьох напрямах:
Робота педагогів з батьками має на меті покращення обізнаності батьків з питань екологічного виховання, а робота методичної служби з педагогами — підвищення їхньої компетентності.
Але основні зусилля слід спрямувати на роботу з дітьми, основною формою якої є повсякденне спілкування вихователя з дітьми з використанням казок природознавчого змісту. Учені довели, що через емоційну взаємодію з образами діти засвоюють певні знання й уявлення, формулюють судження й висновки. Образність казки сприяє формуванню перших синкретичних уявлень про ті об'єкти та явища, про які в ній розповідається. Особливе місце в роботі з дітьми має посідати авторська казка, в основу якої покладено конкретні наукові факти, а форма подання інформації залишається казковою, оптимізує процес екологічного виховання дошкільників.
Принципи добору казок екологічного змісту
Якщо для загального розвитку дітей придатні всі казки, то з метою екологічного виховання слід добирати лише ті, що найточніше передають особливості, звички, способи адаптації до середовища існування живих істот, розкривають зв'язки й залежності у природі. Адже саме такий казковий зміст допомагає дитині зрозуміти й усвідомити цілісність природи, що є базисом для формування позитивного емоційно-ціннісного ставлення до природи та екологодоцільної поведінки.
Насамперед у процесі екологічного виховання старших дошкільників доцільно використовувати авторські казки, що мають наукову пізнавальну основу, відображають реальні зв'язки й залежності у природі. Казки природознавчого змісту цікаві дошкільникам. У цих казках науковий зміст органічно пов'язаний із художнім словом, що сприяє з одного боку формуванню у дітей уміння бачити красу природи, почуття любові й ціннісного ставлення до неї, а з іншого — збагаченню їхніх уявлень про довкілля, формуванню вміння виділяти закономірності природних явищ. Авторські казки базуються на наукових фактах, які передаються в доступній і цікавій дітям «чарівній» формі, завдяки якій рослини і тварини можуть розмовляти й міркувати, сумувати й радіти. У казці автор зазвичай емоційно і жваво описує різні явища неживої природи й особливості життя знайомих дітям тварин, комах, квітів і рослин.
Добираючи казки, дорослі мають насамперед виділити наукову природознавчу основу кожної з них — реальну екологічну інформацію, на яку слід звернути увагу дітей у процесі роботи над змістом. Це допоможе правильно сформулювати запитання за змістом казки, відповідаючи на які дитина матиме змогу поміркувати і усвідомити, що в казці вигадка, фантазія, а що відповідає реальності.
Так, наприклад, науковою природознавчою основою казки Ганни Бєлєнької «Казка про хлопчика Олесика та малу Краплинку, або Чому паринки летять від землі до хмаринки?» є відомості про те, що:
Науковою природознавчою основою казки Юрія Дмитрієва «Що таке ліс» є така інформація:
Засоби залучення батьків до екологічного виховання дітей
Щоб екологічне виховання дітей насправді було ефективним, необхідно якнайактивніше залучати до нього батьків. У процесі роботи з ними слід насамперед пояснити необхідність екологічного виховання дошкільників, визначити наслідки байдужого ставлення до цього процесу. Уся робота з батьками має бути спрямована на формування в них уявлень про важливість природи в житті дитини, залучення батьків до розвитку в дітей інтересу до природи, спостережливості, допитливості, дбайливого ставлення до об'єктів природи. Батьки мають дізнатися, як у процесі спостережень розширюється світогляд, розвивається мовлення і мислення дітей. їх необхідно переконати в тому, що не обов'язково відводити спеціальний час для ознайомлення з природою, адже дива природи завжди поруч з нами, потрібно тільки вміти побачити їх і навчити цього дітей. А для цього досить лише роззирнутися навколо дорогою в дошкільний навчальний заклад і звернути увагу на мураху, що тягне вантаж у кілька разів більший за неї, на краплинки ранішньої роси, що з'явилися на тендітній травинці, на кульбабку, що розкриває свої квіточки з першими променями сонця. А дорогою додому у вечірні години здивуватися, що роси на травичці вже немає, звернути увагу на те, що кульбабка повернула свої квіточки до сонечка, яке сідає за обрій, і вже готова їх закрити на ніч — готується до нічного сну.
Тематика заходів з батьками може бути різною, наприклад:
Стаття на тему: "Форми і методи екологічного виховання"
Форми і методи екологічного виховання11:24 29.06.2021
Стаття на тему: "Природа як джерело пізнання"
Природа як джерело пізнання11:23 29.06.2021